Uloguj se

PITALI SMO STRUČNJAKE

09.03.2022

Goran Pekez, Director of Corporate Affairs and Communications, JTI Serbia

Japanska poslovna kultura - Kaizen kao način života

Japanci su kao narod vrlo organizovani, učtivi i marljivi, zbog čega se takve osobine izrazito cene i u njihovoj poslovnoj kulturi. Japanski sistem razmišljanja i poslovanja jeste princip stalnog napredovanja, uz optimalnu upotrebu svih raspoloživih resursa, sa akcentom na razvoju i ulaganju u zaposlene, što japanske kompanije i JTI postižu primenom Kaizen filozofije. Ova filozofija podrazumeva unapređenje poslovanja svakog dana, malim koracima i karakteristična je za praktično sve japanske firme koje su postigle velike rezultate u pogledu kvaliteta i efikasnosti.

Stalna, postepena poboljšanja suština su ove japanske poslovne filozofije ili kao što bi čuvena rečenica iz filma „Otac na službenom putu“ rekla: „Svakog dana u svakom pogledu sve više napredujem“.

Okosnica takve filozofije su stručni, profesionalni i posvećeni zaposleni, koji se svakodnevno ohrabruju da predlažu rešenja i iznose svoje ideje o unapređenju poslovanja - i Japan i Srbija se zaista mogu pohvaliti ovakvim kvalitetnim kadrom, koji je ujedno odlučujući faktor za kontinuirani napredak svake kompanije.

Kada govorimo o odgovarajućim profilima kandidata za japansku poslovnu kulturu, oni zavise od potreba investitora, ali je činjenica da se u Srbiji najćešće trazi visoko-kvalifikovani kadar sa znanjem engleskog jezika. Izazov je pronaći takav kadar van velikih gradova, ali sve više mladih ljudi prepoznaje šansu da unapredi karijeru ako prihvati dobru poziciju gde god se nalazi. Mislim da i ManpowerGroup može doprineti širenju kulture mobilnosti kadra unutar Srbije koja je potrebna i investitorima i onima koji traže dobar posao.

Konkretno, u našoj fabrici, rešenja koja su predlagali zaposleni donela su uštede i od po 70.000 dolara. Inače, JTI fabrika u Senti je 2008. godine prva u Srbiji počela sa primenom Kaizena. Od tada je produktivnost porasla za 50%, dok se količina otpada smanjila za čak 70%. Upravo zbog ovako dobrih rezultata, interesovanje za Kaizen raste i sve više kompanija u Srbiji primenjuje ovu filozofiju u svakodnevnom poslovanju. Pre pandemije, a nadamo se i ubuduće, u našoj fabrici u Senti organizujemo Dan otvorenih vrata za sve kompanije koje su zaintresovane da napreduju poštujući Kaizen principe poslovanja. Obično imamo oko 60 predstavnika najvećih proizvodnih kompanija iz Srbije na ovom događaju.

Uspešne kompanije širom sveta odlikuje tendencija stalnog razvoja, ulaganja u zaposlene i zajednicu, a japanske i srpske kompanije u pogledu ovakvog poslovanja nisu izuzetak.

Za razliku od naše zemlje, Japan je zemlja sa ograničenim prirodnim resursima, te su se zbog toga oduvek trudili da budu što efikasniji u svim segmentima života i poslovanja. Japanci su veoma organizovani, precizni i dugoročno planiraju, po 10 godina unapred, što za domaće tržište u prošlosti nije bila glavna karakteristika. Međutim, s obzirom na stabilne ekonomske i političke prilike u zemlji, kompanije imaju preduslove za dugoročno planiranje, kontinuirano investiranje i zapošljavanje, te su sada razlike u poslovanju između Japana i Srbije manje nego ikada pre.

Japanske investicije u EU, uključujući zemlje u okruženju, su na višem nivou od Srbije. S druge strane, Srbija ima šansu da ih privuče i svojim položajem, ponudom konkurentne radne snage i trgovinskim sporazumima. Mnogi proizvodni pogoni u centralnoj Evropi mogu lako biti povezani sa onima u Srbiji.

Mnoge kompanije, ne samo japanske, biraju Beograd kao centar poslovanja za balkansku regiju jer je to efikasno i racionalno.

Da zaključim, očekujem nastavak trenda porasta japanskih investicija u Srbiji.